decembrie 3, 2024

Asociația Pro Infrastructură trage un semnal de alarmă cu privire la ultimul lot lipsă din autostrada A1, cuprins între Margina și Holdea. Reprezentanții ONG-ului susțin că finanțarea europeană a fost ratată pentru acest proiect deosebit de important.

A1 Margina-Holdea, prima autostradă PNRR ratată. În urmă cu aproape doi ani, 23.06.2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR. Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 deoarece proiectarea la tuneluri nu este gata, lucrările nu vor începe prea curând și vor dura minim 34 de luni. Ultimul (sperăm) capitol începe o dată cu semnarea contractului de 1,83 miliarde lei fără TVA cu UMB în 14.10.2022 care a primit ordin de începere în 05.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție pentru 4,03 kilometri de finalizat din secțiunea D (lângă nodul Margina) și alți 9,13 km ai secțiunii E care trebuie făcuți de la zero din care 2,13 km reprezintă celebrele tuneluri. Conform contractului, în noiembrie 2023 trebuia să fie gata proiectarea. Dar încă nu avem proiect tehnic (PT) aprobat și implicit nici autorizație de construire (AC) emisă pe toată secțiunea E, cea care include tunelurile”, a informat Asociația Pro Infrastructură.

Reprezentanții ONG-ului au mai semnalat faptul că această bucată lipsă din autostrada A1 nu are cum să fie inaugurată mai repede de anul 2027, astfel că finanțarea europeană va fi ratată.

Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, tot pe Autostrada A1 cei de la Porr au intrat efectiv în tunelul Curtea de Argeș lung de 1,35 km în octombrie 2023 și speră să dea drumul circulației în decembrie 2026. Deci trei ani și ceva de la primul metru săpat. UMB, împreună cu bosniacii de la Euro-Asfalt, trebuie să facă 2,13 km de tunel și sunt departe de momentul începerii forării care presupune PT aprobat, AC emisă și lucrări pregătitoare gata la două portaluri. Concluzia e simplă și foarte tristă: fără proiect tehnic, fără autorizație de construire și cu 2,13 kilometri de tuneluri de forat în minim 34 luni, după cum spune contractul, ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea. Nu ne întrebați ce se va întâmpla în urma ratării trenului PNRR mai ales că acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM. Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind introdus în PNRR în 2021”, a precizat Asociația Pro Infrastructură.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *