67.840.130 de lei este valoarea celei mai recente facturi fiscale, emisă de către societatea în insolvență Colterm către municipalitatea timișoreană, despre care au fost notificate autoritățile competente pentru recuperarea acestei sume, inclusiv Curtea de Conturi, Prefectura Timiș și ANAF.
În aceste condiții, nici experții Băncii Mondiale, nici cei ai BIRD, nici comitetele și comițiile de specialiști ale cuplului edilitar Fritz – Lațcău, nu au găsit vreo modalitate de a ieși din impasul financiar ci, mai mult, nivelul datoriilor crește de la o lună la alta.
După scenariul din anii trecuți, și în 2023 valoarea datoriei municipalității către Colterm este mult peste valoarea certificatelor pe care Colterm ar trebui să le cumpere.
“Nota de plată” este compusă din subvenția reprezentând diferența de preț și tarif la energia termică livrată populației, care se ridică la aproximativ 150 milioane de lei într-un an, plus achitarea pierderilor tehnologice induse, care însumează alte 88 de milioane de lei.
Cel mai probabil, municipalitatea va trebui să achite către Colterm și suma de 67,8 mlioane de lei, reprezentând banii primiți de la Guvern pentru acoperirea costurilor legate de achiziția de gaze naturale, fonduri destinate producerii de energie termică în perioada 01.11.2021-31.03.2022.
Însă, cu acești bani, municipalitatea a făcut un “artificiu financiar” și a schimbat destinația pentru a-și achita propria datorie către societatea de termoficare, mai exact plata subvenției diferență de preț și tarif la energia termică livrată populației. Asta, deși legal și normal era să transfere suma, conform destinației ce rezultă din Ordinul comun al Ministerului de Finanțe , Ministerului Economiei, Ministerul Dezvoltării și Lucrărilor Publice, pentru acoperirea costurilor legate de achiziția de gaze naturale.
“Pe data de 07 februarie, anul acesta, am convocat un Plen Extraordinar al CLT, având un singur punct pe ordinea de zi: Notificarea primită de la Colterm privind necesitatea cumpărării Certificatelor de CO2 pentru a evita o nouă amendă și riscul major de intrare în faliment a societății
În acel plen, primarul Fritz și-a asumat responsabilitatea implicării în demersurile privind achiziționarea acestor Certificate. Ce s-a întâmplat până în prezent? Nimic din partea municipalității!”, scrie pe Facebook, consilierul local Roxana Iliescu.
Istoria se repetă
Colterm trebuie să achiziționeze un număr de 227.000 de Certificate CO2, așa-numitele “certificate verzi”. Valoarea acestora se ridică, în prezent, la 100.862.910 lei.
La începutul anului, valoarea era de aproximativ 80 milioane de lei, dar între timp, valoarea unui certificat pe piața bursieră a crescut și confrom estimărilor va continua să crească odată cu apropierea termenul limită de cumpărare, 30 aprilie 2023.
Conform unui Raport întocmit de reprezentanții Colterm, în cazul în care nu se achiziționează certificatele, valoarea amenzii ar fi de 112.069.900 de lei, reprezentând 23,03% din totalul creanțelor înscrise la acest moment în tabelul preliminar de creanțe al societății.
Cu tot cu această nouă amendă, Agenția Fondului de Mediu ar ajunge să dețină creanțe în cuantum de 391.658.364 lei, reprezentând aproximativ 80,50% din totalul pasivului Colterm. Adică, cele două amenzi aferente neconformării pe anii 2020 și 2021, amenda care se aplica pentru neconformarea pe anul 2022, plus contravaloarea certificatelor necesare pe 2022.
Administrația Fritz pur și simplu nu a achiziționat aceste certificate pentru conformarea pe anul 2020 și 2021, fapt ce a avut drept consecință încasarea a două amenzi. În 25 mai 2021, o primă amendă în valoare de 106.000.000 lei plus obligația de cumpărare a 201.463 Certificate CO2, la prețul actual de 90 euro/certificat, înseamnând aproximativ 18 milioane de euro.
Anul trecut, pe 05 mai 2022, administrația a mai primit o amendă în valoare de 71.862.921 lei, plus obligația de cumpărare a 131.049 Certificate CO2, la prețul actual, adică aproximativ 12 milioane de euro